Hlavní přednáška od zakladatele Drupalu na letošním DrupalCon Portland přinesla důležité oznámení. Spolu s brandem se částečně mění i koncept Drupalu, kormidlo se stáčí více k low-code řešení a k juniorským vývojářům. Drupal se stane uchopitelnějším, zároveň neztratí nic z toho, proč jej mají rádi zkušení tvůrci webu.
Dries Buytaert ve své přednášce ujistil, že Drupal 11 přijde do konce roku a momentálně je již venku alpha verze obsahující novinky jako jsou
- Access policy API,
- Single Directory Components,
- revize u termínů taxonomie,
- WebP jako výchozí formát obrázků,
- či vylepšení výkonu.
Jelikož šlo o keynote (resp. v daném případě Driesnote) nechyběla jistá paralela s něčím mimo Drupal samotný. Dries tentokrát zvolil příměr s misí Apollo. Američanům uniklo prvenství ve vesmíru, ale po deseti misích stanula posádka Apollo 11 na Měsíci.
Drupal se ve verzi 11 pokusí o podobný úspěch, tedy přiblížit se zpět k méně zkušeným tvůrcům webu. Trochu jim utekl a pro nezkušené je příliš složitý coby nástroj na stavbu webu.
Zaujal mě graf srovnávající spokojenost s Drupalem ve srovnání s jinými CMS. Zatímco u jiných je to na začátku velmi pozitivní dojem, který se vzrůstajícími zkušenostmi s platformou klesá, u Drupalu je to obráceně. Na chuť mu přijdete až po delší době, ale neochvějně pak s vašimi zkušenostmi roste jeho obliba.
A to chtějí tvůrci změnit. Tedy posunout Drupal do stavu, kdy jeho obliba bude vysoká hned od prvních krůčků s tímto redakčním systémem. Nějaké kroky se již udělaly – lepší demo, layout builder, hezčí administrace. Jiné čekají na dokončení, jako třeba automatické aktualizace nebo výběr modulů přímo z administrace.
Nová verze Drupalu se zaměří na adopci systému, inovace, uživatelský a přispěvatelský sentiment. Hlavní cílovkou změn budou lidé pracující s minimem kódu a juniorní vývojáři. Co se senior developerů týče, ti samozřejmě o nic nepřijdou, ale jak říká Dries, v hledáčku byli všechny ty poslední roky.
Cílem je zlepšit celkový dojem z Drupalu, nabídnout průvodce moduly a konfigurací, zjednodušit stylování a vytváření stránek, zjednodušit aktualizace a vylepšit nebo zcela eliminovat potřebu dokumentace.
Drupal Starshot přichází
Všechny výše popsané koncepty a nápady zhmotňuje nový Drupal Starshot. Jde o kódové označení, nikoli název produktu. V budoucnu na Drupal.org najdete při stahování výběr mezi klasickým jádrem Drupalu a něčím jako je Drupal CMS. Tedy buď základ, na kterém si svou aplikaci a redakčák postavíte jako nyní, nebo plně vybaveným systémem nadupaným funkcemi.
S lepším nastavením na začátku pomůže koncept receptů. Při instalaci si v budoucnu zvolíte, zda chcete například blogovu platformu, landing page či systém pro vytváření událostí. Na základě pravidel definovaných v receptu se stáhnou a nastaví odpovídající moduly nebo i témata vzhledu.
Experience Builder pomůže s rychlejší a snazší stavbou stránek. Bude postaven na stávajícím Layout Builderu, Paragraphech, Single Directory komponentách a nastavením vzhledu přímo v prohlížeči.
Součástí Drupal Starshot budou také již zmíněné automatické aktualizace a prohlížeč rozšíření, součástí instalace bude více modulů než v jádře. Jako ukázku Dries pustil instalaci prototypu, který předvedl recept s tématem vzhledu Gin, formuláři, modulem pro meta tagy či modulem pro snadnější prolinkování napříč obsahem v CMS.
Po pravdě nic světoborného, toto a mnohem více dnes používám při stavbě webu na Drupalu i pro své klienty. Ale chápu, že takto připravený bude Drupal atraktivnější pro více lidí, než když budou čekat na zkušeného vývojáře, který by jim Drupal nachystal spolu s potřebnými rozšířeními. Prvotní verze by měla přijít do konce roku 2024.
Změny v certifikaci partnerů
Pro získání ocenění Drupal Certified Partner už nebude stačit, aby agentura přispěla financemi na vývoj Drupalu, ale bude potřeba se přímo zapojit ještě nějakou činností. Je toho celá řada: od redesignu instalátoru, přes vytváření receptů až třeba k přípravě marketingových materiálů.
Ostatně na konferenci účastníci dostali odznáčky a Dries je vyzval, aby si na ně dopsali, s čím konkrétně Drupalu a jeho komunitě pomohou.
Drupal má nový brand
Další část přednášky Dries věnoval rebrandingu Drupalu. Představil nový font, grafiku, logo a všechny marketingové materiály, které s brandem souvisí. Viděli jsme rovněž video z konference Web Summit se stánkem, který už byl v novém brandu a sklidil pozitivní odezvu. Vše o aktualizovaném brandu a marketingu najdete na nové stránce drupal.org/marketing.
Pokud máte zhruba hodinku času, vřele doporučuji prohlédnout si video z přednášky. Další souhrn najdete také v článku na drupal.org.